Informacje o Blade Runner
Twórca: Westwood Studios
Wydawca: Electronic Arts
Data wydania: 1997
Wymagania minimalne:
Procesor: Pentium 90 (lub szybszy)
Platforma: win95/NT 4.0 (lub wyższy)
HDD: 150 Mb
Grafika: 2mb , DirectX 5.0
RAM: 16 Mb
Wymagania zalecane:
Procesor: Pentium 133 (lub szybszy)
Platforma: win95/NT 4.0 (lub wyższy)
HDD: 300 Mb
Grafika: 2mb , DirectX 5.0
RAM: 32 Mb
Wymagania minimalne (wersja GOG):
Procesor: 1GHz (lub szybszy)
Platforma: Windows 7 / 8 / 10
HDD: 2 GB
Grafika: DirectX 7.0 (zalecany DX9)
RAM: 256 MB
Została wydana również wersja gry na PS4


Blade Runner to gra komputerowa stworzona przez Westwood Studios i wydana przez Virgin Interactive w 1997 roku. Opiera się na filmie science fiction z 1982 roku o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Ridleya Scotta. Gra toczy się w Los Angeles w roku 2019 i skupia się na detektywie Ricku Deckardzie, który ma za zadanie wykryć i „wyłączyć” replikantów, czyli syntetycznych ludzi stworzonych do ciężkiej pracy i kolonizacji kosmosu, ale też mogących stać się niebezpiecznymi dla ludzi.
Gracz wciela się w rolę Deckarda, a rozgrywka składa się z trzech aktów, z których każdy składa się z kilku misji. Gra jest point-and-click adventure, a większość czasu gracz spędza na rozmowach z postaciami, poszukiwaniu wskazówek, rozwiązywaniu zagadek i zbieraniu przedmiotów.
Jednym z najważniejszych elementów gry jest system doboru dialogów, który pozwala graczowi na prowadzenie rozmów w różny sposób i wpływanie na ich przebieg. Decyzje podejmowane przez gracza mają wpływ na fabułę i mogą prowadzić do różnych zakończeń.
Blade Runner jest znany z rozbudowanej, interaktywnej ścieżki fabularnej oraz wielu odniesień do filmu. Gra oferuje również wspaniałą atmosferę dystopijnej, przyszłościowej metropolii Los Angeles oraz wspaniałą ścieżkę dźwiękową, która tworzy niezapomniany nastrój.
Opis gry
Gdy Westwood wykupił prawa do stworzenia gry opartej na filmie „Blade Runner” w komputerowym światku zawrzało. Zastanawiano się, jak firma mająca przede wszystkim doświadczenie w dziedzinie RTS-ów poradzi sobie ze stworzeniem przygodówki opartej na tym filmie. Trzeba przyznać, że udało im się doskonale. Przy tworzeniu gry współpracowały cztery osoby z oryginalnej obsady filmu (m.in. Sean Young i Joe Turkel). Komputerowy „Blade Runner” doskonale utrzymuje klimat filmowego pierwowzoru stworzonego przez Ridleya Scotta, a także wzbogaca i rozszerza historię tam opowiedzianą (akcja gry dzieje się równolegle do wydarzeń z filmu). Pomimo tego, że grę wydano w 1997 roku, nadal wygląda całkiem nieźle. Finezyjnie wykonane i perfekcyjnie oświetlone lokacje stanowią ucztę dla oczu, cut-scenki w dalszym ciągu zachwycają jakością i klimatem. Jedyny mankament to wygląd postaci podczas gry – gdy zbliżą się do kamery zamieniają się w kupę wielkich pikseli, ale za to poruszają się bardzo realistycznie. Lokacje, po jakich będziemy się poruszać stworzono tak, aby nie naruszały ciągłości świata „Blade Runnera” – to, co widzieliście w filmie zostało dokładnie odtworzone w grze. Miejsca, których tam nie było zostały tak dopracowane, że w najmniejszym stopniu pasują do tego, co było w filmie (np. widok z balkonu w apartamencie McCoya jest taki sam, jak z balkonu Deckarda, ale wygląd samego balkonu jest już inny). Sama rozgrywka jest emocjonująca niezależnie od tego, czy grasz pierwszy czy już kolejny z rzędu raz – za każdym razem można odkryć nowe ciekawe, rzeczy, ślady których poprzednio nie znaleźliśmy, przeprowadzić rozmowy w trochę inny sposób… „Blade Runner” jest również najbardziej nieliniową przygodówką, w jaką kiedykolwiek grałam. Bardzo wiele czynników jest określanych losowo. Dzięki temu można w nią grać wielokrotnie nie nudząc się. Również zakończeń jest całkiem sporo, a odkrywanie ich sprawia ogromną przyjemność. W samą grę wpleciono również odrobinkę elementów zręcznościowych, jednakże poziom ich trudności można regulować wraz z poziomem trudności gry. Jako Łowca masz do dyspozycji różnorakie narzędzia swojego fachu: – test Voighta-Kampffa służący do odróżniania ludzi od Replikantów. Twoim zadaniem podczas gry jest kalibracja urządzenia i wybór pytań jakie zadasz testowanej osobie. Jeśli przeprowadzisz test we właściwy sposób, powinieneś otrzymać stosowny do sytuacji wynik. – ESPER – jest to specjalny komputer do obróbki zdjęć (używał go również Deckard w filmie). Pozwala on wyszczególnić takie detale jak np. częściowo ukryte tablice rejestracyjne, twarze postaci stojących w cieniu i wiele innych. – KIA (Knowledge Integration Assistant) – twój przenośny komputer, w którym zapisywane są wszystkie rozmowy jakie przeprowadziłeś i ślady które udało ci się odnaleźć. Pozwala on dzielić i segregować wszystkie te informacje tak, aby móc bez problemu znaleźć powiązania między nimi. Można go podłączać do głównego komputera w komendzie głównej policji, aby znaleźć więcej danych przydatnych podczas pracy nad śledztwem – speeder – pojazd którym będziesz się poruszać przez dużą część gry. Potrafi unosić się w powietrzu i stanowi standardowy samochód policyjny w LA z 2019 roku. Gra pozwala naprawdę zanurzyć się w ten świat i poczuć się jak łowca lub ścigany. Masz możliwość podjęcia decyzji jak się zachowasz w konkretnej sytuacji – zaczniesz strzelać czy spróbujesz rozmowy? Pomożesz Replikantom czy wykonasz swój obowiązek i ich „wycofasz”? Wszystko zależy od ciebie.