Blade Runner

Informacje o Blade Runner
Twórca: Westwood Studios
Wydawca: Electronic Arts
Data wydania: 1997

Wymagania minimalne:
Procesor: Pentium 90 (lub szybszy)
Platforma: win95/NT 4.0 (lub wyższy)
HDD: 150 Mb
Grafika: 2mb , DirectX 5.0
RAM: 16 Mb

Wymagania zalecane:
Procesor: Pentium 133 (lub szybszy)
Platforma: win95/NT 4.0 (lub wyższy)
HDD: 300 Mb
Grafika: 2mb , DirectX 5.0
RAM: 32 Mb

Wymagania minimalne (wersja GOG):
Procesor: 1GHz (lub szybszy)
Platforma: Windows 7 / 8 / 10
HDD: 2 GB
Grafika:  DirectX 7.0 (zalecany DX9)
RAM: 256 MB

Została wydana również wersja gry na PS4

Blade Runner to gra komputerowa stworzona przez Westwood Studios i wydana przez Virgin Interactive w 1997 roku. Opiera się na filmie science fiction z 1982 roku o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Ridleya Scotta. Gra toczy się w Los Angeles w roku 2019 i skupia się na detektywie Ricku Deckardzie, który ma za zadanie wykryć i „wyłączyć” replikantów, czyli syntetycznych ludzi stworzonych do ciężkiej pracy i kolonizacji kosmosu, ale też mogących stać się niebezpiecznymi dla ludzi.

Gracz wciela się w rolę Deckarda, a rozgrywka składa się z trzech aktów, z których każdy składa się z kilku misji. Gra jest point-and-click adventure, a większość czasu gracz spędza na rozmowach z postaciami, poszukiwaniu wskazówek, rozwiązywaniu zagadek i zbieraniu przedmiotów.

Jednym z najważniejszych elementów gry jest system doboru dialogów, który pozwala graczowi na prowadzenie rozmów w różny sposób i wpływanie na ich przebieg. Decyzje podejmowane przez gracza mają wpływ na fabułę i mogą prowadzić do różnych zakończeń.

Blade Runner jest znany z rozbudowanej, interaktywnej ścieżki fabularnej oraz wielu odniesień do filmu. Gra oferuje również wspaniałą atmosferę dystopijnej, przyszłościowej metropolii Los Angeles oraz wspaniałą ścieżkę dźwiękową, która tworzy niezapomniany nastrój.

oś czasu - źródło: westwood.com

Opis gry
Gdy Westwood wykupił prawa do stworzenia gry opartej na filmie „Blade Runner” w komputerowym światku zawrzało. Zastanawiano się, jak firma mająca przede wszystkim doświadczenie w dziedzinie RTS-ów poradzi sobie ze stworzeniem przygodówki opartej na tym filmie. Trzeba przyznać, że udało im się doskonale. Przy tworzeniu gry współpracowały cztery osoby z oryginalnej obsady filmu (m.in. Sean Young i Joe Turkel). Komputerowy „Blade Runner” doskonale utrzymuje klimat filmowego pierwowzoru stworzonego przez Ridleya Scotta, a także wzbogaca i rozszerza historię tam opowiedzianą (akcja gry dzieje się równolegle do wydarzeń z filmu). Pomimo tego, że grę wydano w 1997 roku, nadal wygląda całkiem nieźle. Finezyjnie wykonane i perfekcyjnie oświetlone lokacje stanowią ucztę dla oczu, cut-scenki w dalszym ciągu zachwycają jakością i klimatem. Jedyny mankament to wygląd postaci podczas gry – gdy zbliżą się do kamery zamieniają się w kupę wielkich pikseli, ale za to poruszają się bardzo realistycznie. Lokacje, po jakich będziemy się poruszać stworzono tak, aby nie naruszały ciągłości świata „Blade Runnera” – to, co widzieliście w filmie zostało dokładnie odtworzone w grze. Miejsca, których tam nie było zostały tak dopracowane, że w najmniejszym stopniu pasują do tego, co było w filmie (np. widok z balkonu w apartamencie McCoya jest taki sam, jak z balkonu Deckarda, ale wygląd samego balkonu jest już inny). Sama rozgrywka jest emocjonująca niezależnie od tego, czy grasz pierwszy czy już kolejny z rzędu raz – za każdym razem można odkryć nowe ciekawe, rzeczy, ślady których poprzednio nie znaleźliśmy, przeprowadzić rozmowy w trochę inny sposób… „Blade Runner” jest również najbardziej nieliniową przygodówką, w jaką kiedykolwiek grałam. Bardzo wiele czynników jest określanych losowo. Dzięki temu można w nią grać wielokrotnie nie nudząc się. Również zakończeń jest całkiem sporo, a odkrywanie ich sprawia ogromną przyjemność. W samą grę wpleciono również odrobinkę elementów zręcznościowych, jednakże poziom ich trudności można regulować wraz z poziomem trudności gry. Jako Łowca masz do dyspozycji różnorakie narzędzia swojego fachu: – test Voighta-Kampffa służący do odróżniania ludzi od Replikantów. Twoim zadaniem podczas gry jest kalibracja urządzenia i wybór pytań jakie zadasz testowanej osobie. Jeśli przeprowadzisz test we właściwy sposób, powinieneś otrzymać stosowny do sytuacji wynik. – ESPER – jest to specjalny komputer do obróbki zdjęć (używał go również Deckard w filmie). Pozwala on wyszczególnić takie detale jak np. częściowo ukryte tablice rejestracyjne, twarze postaci stojących w cieniu i wiele innych. – KIA (Knowledge Integration Assistant) – twój przenośny komputer, w którym zapisywane są wszystkie rozmowy jakie przeprowadziłeś i ślady które udało ci się odnaleźć. Pozwala on dzielić i segregować wszystkie te informacje tak, aby móc bez problemu znaleźć powiązania między nimi. Można go podłączać do głównego komputera w komendzie głównej policji, aby znaleźć więcej danych przydatnych podczas pracy nad śledztwem – speeder – pojazd którym będziesz się poruszać przez dużą część gry. Potrafi unosić się w powietrzu i stanowi standardowy samochód policyjny w LA z 2019 roku. Gra pozwala naprawdę zanurzyć się w ten świat i poczuć się jak łowca lub ścigany. Masz możliwość podjęcia decyzji jak się zachowasz w konkretnej sytuacji – zaczniesz strzelać czy spróbujesz rozmowy? Pomożesz Replikantom czy wykonasz swój obowiązek i ich „wycofasz”? Wszystko zależy od ciebie.

 

How Blade Runner Reinvented Adventure Games | War Stories

Blade Runner - Looking Back with Louis Castle